Memahami tugasan memang amat penting sebelum melaksanakan sesuatu perkara, kerana sesuatu kejayaan itu bertitik-tolak kepada sejauh mana pemahaman dan bagaimana perlaksanaan kerja, hakikatnya pemahaman yang konkrit akan menjelaskan proses-proses yang perlu dijalankan..Oleh yang demikian penulis sentiasa cuba memahami tugasan melalui sesi pertanyaan/perbincangan yang dikhaskan dalam yahoo groups bersama dengan penyelia dan rakan sekuliah..pada ketika ini penulis masih lagi "blur" tentang tajuk yang sesuai bagi latihan ilmiah yang akan dihasilkan..namun bergiat aktif dalam perbincangan yahoogroups sedikit sebanyak telah membantu penulis memahami tugasan seterusnya mencari idea-idea yang bermakna dalam kajian ilmiah 2008.

Arahan / Tugasan :
Pelajar-pelajar diTUNTUT untuk aktif dalam yahoogroup ini. saya (penyelia) tidak mahu pelajar hanya menjadi PEMERHATI sahaja yang tidak menyumbang kepada perkongsian maklumat dan ilmu. Saya dan Dr Saemah akan memantau setiap keaktifan pelajar. Dalam latihan ilmiah, ini kami berkolaborasi. Saya memberi tumpuan kepada aspek teknikal, manakala Dr Saemah pula aspek Psikologi Pendidikan - berkaitan dengan kemahiran berfikir.

Interaksi maya berlaku dan didokumen/diarkibkan sebagai bukti keaktfifan.
1. Interaksi sesama pelajar (pelajar saling bantu membantu menyumbang idea dan memberi maklum balas, memberi motivasi, membuat pentaksiran rakan sebaya; berkongsi pengetahuan dan kemahiran) - Bekerja dalam satu pasukan
2. Interaksi pelajar dengan penyelia-penyelia.

Dalam kajian ini pada umumnya merupakan integrasi beberapa disiplin ilmu yang telah anda pelajari
1. Komputer dalam Pendidikan
2. Psikologi Pendidikan
3. Kemahiran berfikir dalam Pendidikan
4. Kurikulum dan Pedagogi
5. Kaedah pengajaran (mengikut pengkhususan masing-masing)
6. Pengukuran dan Penilaian
7. Asas Penyelidikan Pendidikan
8. Teknologi Pendidikan
9. Ilmu kandungan pengkhususan masing-masing (Pendidikan Islam /Pendidikan AlQuran)

  • Justeru, saya berharap pelajar dapat mengintegrasikan kesemua disiplinilmu diatas agar dapat menjadi ILMU YANG MANFAAT.
  • Sentiasa Ingat FALSAFAH UKM Paduan antara Iman kepada Allah dengan ILMU yang bermanfaat serta gabungan antara teori dengan amal adalah dasar utama bagi perkembangan ilmu, proses pembinaan masyarakat terpelajar dan pembangunan Universiti.