Memandangkan penulis bukanlah pelajar yang mengambil jurusan IT, maka keadaan ini menyukarkan penulis untuk menyiapkan blog fasa pertama iaitu pembinaan blog dan belajar tentang aspek-aspek penting berkaitan pengurusan blogger. walaubagaimanapun rakan sekuliah dan penyelia ilmiah sendiri yang sentiasa memberikan tunjuk ajar dan sumbangan idea sebagai satu " advanced" yang banyak membantu bagi memudahkan lagi gerak kerja ilmiah penulis. tidak kurang juga, penelitian terhadap beberapa tutorial blogger yang digunakan sebagai sumber rujukan bagi memudahkan lagi pemahaman terhadap pengurusan blogger dan ciptareka widget..ini juga bertujuan agar dapat memahirkan dan memantapkan lagi penggunaan blog oleh penulis sebagai wadah P&P nanti..InsyaAllah.

Bersesuaian dengan tugasan yang diberikan :
Anda perlu tahu dan mahir membina dan menyenggarakan blog. Jika anda mahu sesuatu yang mencabar, boleh bina laman web sendiri tanpa menggunakan blog sepertimana yang pernah anda pelajari semasa Komputer dalam Pendidikan.

Saya nak anda familiar bagaimana blog digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran. anda perlu melayari blog-blog berkenaanya, tidak semestinya yang berkaitan dengan tajuk kajian nanti.